Thomas Pynchon Against The DayChapter by Chapter Scene Guide
|
Die Weltausstellung: Zentrum und Peripherie
Miles und Lindsay nehmen eine Pferdedroschke, um zum Ausstellungsgelände
zu gelangen, aber der Kutscher setzt sie am Rand des Geländes ab, wo sich
abseits der offiziellen Ausstellung eine teils inoffzielle, dunklere Gegenwelt
etabliert hat, der tatsächlichen Aufteilung der Welt in Imperium und
Kolonie entsprechend:
Observers of the Fair had remarked how, as one moved up and down its Midway,
the more European, civilized, and . . . well, frankly,
white
exhibits located closer to the center of the "White City" seemed to be, whereas
the farther from the alabaster Metropolis one ventured, the more evient
grew the sign of cultural darkness and savagery. To the boys it seemed that
they were making their way through a separate, lampless world, out beyond some
obscure threshold, with its own economic life, social habits, and codes, aware
of itself as having little if anything to do with the official Fair. . . . As
if the halflight ruling this perhaps even unmapped periphery were not a
simply scarcity of streetlamps but deliberately provided in the interests of
mercy, as a necessary veiling for the faces here, which held an urgency somehow
to intense for the full light of day and those innocent American visitors
(
). Here in the shadows (
) as if in the boys long career of
adventure in exotic corners of the world there had been accumulating, unknown
to them, a reserve of mistranslation, offense taken, debt entered into, here
reexpressed as a strange Limbo they must negotiate their way through
(
).
(ATD 22,1028)
Dies ist die hohe Zeit des Imperialismus und Kolonialismus, man beachte hier
Pynchons ganz spezielle Wortwahl. Auf der einen Seite die
White City
und die
Metropolis,
dem gegenüber gestellt
Darkness, Savagery, Periphery, Shadows, Limbo
und dazwischen der
Threshold,
den es zu überqueren gilt, um von der einen Seite auf die andere zu
gelangen.
Unser "Bild" von den
Kolonien,
wie die Dritte Welt 1893 genannt wurde, ist in der Tat eher von
Abenteuergeschichten für Jungen als von Informationen über die
tatsächlichen Verhältnisse zu jener Zeit geprägt, von Ausnahmen
wie Joseph Conrad einmal abgesehen, dessen Einfluß auf Pynchon seit
dessen erstem Roman
V.
evident ist. In
Gravitys Rainbow,
Episode 32
wird ganz explizit auf diesen Gegensatz zwischen Zentrum und Peripherie
verwiesen, und zwar in einer Art und Weise, die über den ökonomischen
und politischen Aspekt, der normalerweise diese Diskussion bestimmt, hinausgeht.
Wer in die Kolonien geht, überquert eine unsichtbare Grenze, die nichts
mit irgend welchen geographischen Grenzen zu tun hat und wo die gewohnten
Kodizes des zivilisierten Europa nicht mehr gelten.
Aber auch der ökonomische Aspekt ist es wert, einen Moment lang bei ihm zu
verweilen. Wenn Pynchon seinen Roman mit der "Worlds Columbian Exposition
1893" (offizieller Name) beginnen läßt, so lenkt er doch unseren
Blick auch auf die hinter dem Konzept der Weltausstellung steckende Ideologie.
Diese
Ideologie ist in einem bemerkenswerten Dokument nach zu lesen, der Rede
nämlich, mit der der deutsche Ehemann von Königin Victoria 1849 den
entscheidenden Impuls für die erste Weltausstellung in London 1851 gegeben
hatte. Was sich anfänglich wie die Hymne eines "Gutmenschen" auf die
Vereinigung der Menschheit angesichts der Errungenschaften der industriellen
Revolution liest, enthüllt sich bei näherem Hinschauen als
Rechtfertigung für Kapitalismus und Kolonialismus und "fügt sich auch
in die spätere Tradition des imperialistischen Missionsgedankens"
(Davids/Stinshoff, p. 417)
:
"(
) the great principle of the division of labour which may be called the
moving power of civilization, is being extended to all branches of science,
industry and art. Whilst formerly the greatest mental energies strove at
universal knowledge, and that knowledge was confined to a few, now they are
directed to specialities, and in these again, even to the minutest points; but
the knowledge acquired becomes at once the property of the community at large.
Whilst formerly discovery was wrapt in secrecy, the publicity of the present
day causes, that no sooner is a discovery or invention made, than it is already
improved upon and surpassed by competing efforts: the products of all quarters
of the globe are placed at our disposal, and we have only to choose what is the
cheapest and best for our purposes, and the powers of production are intrusted
to the stimulus of competition and capital. So man is approaching a more
complete fulfilment of that great and sacred mission which he has to perform in
this world. His reason being created after the image of God, he has to use it
to discover the laws by which the Almighty governs His creation, and, by making
these laws his standard of action, to conquer nature to his use himself
a divine instrument."
Und so wie die Ausstellung von 1851 den britischen Imperialismus rechtfertigte,
so steht die
Worlds Columbian Exposition
für den amerikanischen Anspruch, eine Ausnahmenation zu sein:
"Its scale and grandeur far exceeded the other world fairs of the time, and
became a symbol of thenemerging American Exceptionalism, much in the same
way that the The Great Exhibition became a symbol of the Victorian era United
Kingdom."
LiteraturJensUlrich Davids, Richard Stinshoff (ed.) "Rise Like Lions Sozialgeschichte Englands in Quellen und Dokumenten", Oldenburg, 1982, ISBN: 3814200470. Links
The Exhibition of 1851
The Speech of H.R.H. The Prince Albert, K.G., F.R.S., at The Lord
Mayors Banquet, in the City of London, October 1849, The Illustrated
London News, 11 October 1849. [1849-10-11].
|
Scene Guide Index Against The Day ATDLinks German Links