Thomas Pynchon — Against The Day

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1. The Light Over the Ranges — Chapter 3 (21–25)

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Die Weltausstellung: Zentrum und Peripherie

Miles und Lindsay nehmen eine Pferdedroschke, um zum Ausstellungsgelände zu gelangen, aber der Kutscher setzt sie am Rand des Geländes ab, wo sich abseits der offiziellen Ausstellung eine teils inoffzielle, dunklere Gegenwelt etabliert hat, der tatsächlichen Aufteilung der Welt in Imperium und Kolonie entsprechend:

Observers of the Fair had remarked how, as one moved up and down its Midway, the more European, civilized, and . . . well, frankly, white exhibits located closer to the center of the "White City" seemed to be, whereas the farther from the alabaster Metropolis one ventured, the more evient grew the sign of cultural darkness and savagery. To the boys it seemed that they were making their way through a separate, lampless world, out beyond some obscure threshold, with its own economic life, social habits, and codes, aware of itself as having little if anything to do with the official Fair. . . . As if the half–light ruling this perhaps even unmapped periphery were not a simply scarcity of streetlamps but deliberately provided in the interests of mercy, as a necessary veiling for the faces here, which held an urgency somehow to intense for the full light of day and those innocent American visitors (…). Here in the shadows (…) as if in the boys’ long career of adventure in exotic corners of the world there had been accumulating, unknown to them, a reserve of mistranslation, offense taken, debt entered into, here re–expressed as a strange Limbo they must negotiate their way through (…). (ATD 22,10–28)

Dies ist die hohe Zeit des Imperialismus und Kolonialismus, man beachte hier Pynchons ganz spezielle Wortwahl. Auf der einen Seite die White City und die Metropolis, dem gegenüber gestellt Darkness, Savagery, Periphery, Shadows, Limbo und dazwischen der Threshold, den es zu überqueren gilt, um von der einen Seite auf die andere zu gelangen.

Unser "Bild" von den Kolonien, wie die Dritte Welt 1893 genannt wurde, ist in der Tat eher von Abenteuergeschichten für Jungen als von Informationen über die tatsächlichen Verhältnisse zu jener Zeit geprägt, von Ausnahmen wie Joseph Conrad einmal abgesehen, dessen Einfluß auf Pynchon seit dessen erstem Roman V. evident ist. In Gravity’s Rainbow, Episode 32 wird ganz explizit auf diesen Gegensatz zwischen Zentrum und Peripherie verwiesen, und zwar in einer Art und Weise, die über den ökonomischen und politischen Aspekt, der normalerweise diese Diskussion bestimmt, hinausgeht. Wer in die Kolonien geht, überquert eine unsichtbare Grenze, die nichts mit irgend welchen geographischen Grenzen zu tun hat und wo die gewohnten Kodizes des zivilisierten Europa nicht mehr gelten.

Aber auch der ökonomische Aspekt ist es wert, einen Moment lang bei ihm zu verweilen. Wenn Pynchon seinen Roman mit der "World’s Columbian Exposition 1893" (offizieller Name) beginnen läßt, so lenkt er doch unseren Blick auch auf die hinter dem Konzept der Weltausstellung steckende Ideologie. Diese Ideologie ist in einem bemerkenswerten Dokument nach zu lesen, der Rede nämlich, mit der der deutsche Ehemann von Königin Victoria 1849 den entscheidenden Impuls für die erste Weltausstellung in London 1851 gegeben hatte. Was sich anfänglich wie die Hymne eines "Gutmenschen" auf die Vereinigung der Menschheit angesichts der Errungenschaften der industriellen Revolution liest, enthüllt sich bei näherem Hinschauen als Rechtfertigung für Kapitalismus und Kolonialismus und "fügt sich auch in die spätere Tradition des imperialistischen Missionsgedankens" (Davids/Stinshoff, p. 417) :

"(…) the great principle of the division of labour which may be called the moving power of civilization, is being extended to all branches of science, industry and art. Whilst formerly the greatest mental energies strove at universal knowledge, and that knowledge was confined to a few, now they are directed to specialities, and in these again, even to the minutest points; but the knowledge acquired becomes at once the property of the community at large. Whilst formerly discovery was wrapt in secrecy, the publicity of the present day causes, that no sooner is a discovery or invention made, than it is already improved upon and surpassed by competing efforts: the products of all quarters of the globe are placed at our disposal, and we have only to choose what is the cheapest and best for our purposes, and the powers of production are intrusted to the stimulus of competition and capital. So man is approaching a more complete fulfilment of that great and sacred mission which he has to perform in this world. His reason being created after the image of God, he has to use it to discover the laws by which the Almighty governs His creation, and, by making these laws his standard of action, to conquer nature to his use — himself a divine instrument."
The Exhibition of 1851

Und so wie die Ausstellung von 1851 den britischen Imperialismus rechtfertigte, so steht die World’s Columbian Exposition für den amerikanischen Anspruch, eine Ausnahmenation zu sein:

"Its scale and grandeur far exceeded the other world fairs of the time, and became a symbol of then–emerging American Exceptionalism, much in the same way that the The Great Exhibition became a symbol of the Victorian era United Kingdom."
Wikipedia

Literatur

Jens–Ulrich Davids, Richard Stinshoff (ed.) — "Rise Like Lions – Sozialgeschichte Englands in Quellen und Dokumenten", Oldenburg, 1982, ISBN: 3–8142–0047–0.

Links

The Exhibition of 1851 — The Speech of H.R.H. The Prince Albert, K.G., F.R.S., at The Lord Mayor’s Banquet, in the City of London, October 1849, The Illustrated London News, 11 October 1849. [1849-10-11].
World’s Columbian Exposition — Wikipedia contributors, "World's Columbian Exposition," Wikipedia, The Free Encyclopedia

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